سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اندیشه سازان پویای سعادت

مشک عطرى است نیکو . بردن آن آسان و بوى خوش آن پرورنده دماغ انسان . [نهج البلاغه]

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?اندیشه سازان

سه شنبه 87/5/8 ساعت 11:26 صبح

کاتالوگ تحقیقات بازاریابی

فهرست مطالب :

·        مقدمه  

·        نمونه ای از تحقیقات موفق بازاریابی درفرانسه

·        تحلیل ونتیجه گیری از تحقیقات شرکت «سی بی ان»

·        نمونه از تحقیقات موفق بازاریابی درایران

·        شرح خدمات شرکت


 

مقدمـه :

امروزه بسیاری ازشرکت ها وسازمانها موفق دنیا مفاهیم جدید بازاریابی را پذیرفته اند و طبق آن عمل می کنند. آنان دریافته اند که تمرکز بر نیازهای مصرف کنندگان از مفروضات اصلی گرایش بازاریابی است.

دربازاریابی مهمترین واصلی ترین مشخصه توانمند شدن یک تشکیلات در بازار کسب درآمد، مشتری مداری می باشد. هم چنین از آنجا که بررسی جامعه مصرف کنندگان هر محصولی تابع عوامل متفاوتی چون درآمد، ذائقه، سطح تحصیلات و... می باشد مطالعه و کشف نیازهای مصرف کنندگان و تجزیه و تحلیل فرایند رفتار آنان نیز نیازمند بررسی و انجام تحقیقات علمی می باشد تا بتوان خدمات مناسب تری را به بازار عرضه نمود .

باید دانست که پیروی از فلسفه ی بازارگرایی، صرفاً به معنای تأکید سطحی برپیامهای تبلیغاتی نیست بلکه باید توجه داشت که هر چند برخی ازاسترتژیهای بازاریابی را بدون انجام دادن تحقیقات گسترده می توان طراحی کرد، اما بازاریابی واقعی به معنای پاسخگویی به خواسته ها و ترجیحات گروه ها ی مختلف مصرف کنندگان است و بدست آوردن رضایت کامل آنان مستلزم بررسیهای همه جانبه، وسیع ومستمر نظریات تعداد زیادی از آنها با تأکید برنوع مصرف می باشد.

پس باتوجه به حساسیت واهمیت این مطالب، انجام تحقیقات فقط از عهده ی کارشنا سان خبره

تحقیقاتی با اعمال روشهای علمی – پژوهشی برمی آید که هر چند پر هزینه می باشد اما نتایج بسیار

مطلوبی برفروش دراز مدت خواهد داشت. پس هزینه و پول خرج شده برای تحقیقات «سرمایه گذاری

بلندمدت» محسوب می شود نه خود «هزینه».

<**ادامه مطلب...**>

نمونه ای ازتحقیقات موفق بازاریابی درفرانسه:

درآمریکا درسال 1983 «پت رابرتسون» مجری شبکه «سی بی ان» نامه های بسیاری دریافت کرد مبنی براینکه انجیل موجود به سبک شکسپیرقابل فهم نیست واگر به زبانی ساده نوشته شود خریداران وخوانندگان بسیاری خواهد داشت. به دنبال این امر ازیک شرکت تحقیقاتی درخواست شد تا توان بالقوه بازار را برای عرضه ی انجیل بازاریابی کند. اما نتایج تحقیقات هم دلسرد کننده هم تشویق کننده بود زیرا نشان می داد که علاقه به دین دربین مردم و گروه ها افزایش یافته ولی این افزایش منجر به خواندن انجیل نشده است. درپی این نتیجه متناقض درخواست تحقیقی به این منظورکه «مردم به انجیل چگونه مینگرند؟» ترتیب یافت. نتیجه مصاحبه ها نشان داد که بیشتر افراد انجیل را نمی فهمند ومعتقدند ربطی به زندگی روزمره شان ندارد. انجیل را بیشتر افراد مسن، متعصب و کسل کننده می خوانند. درپی این نتایج «پروژه ی انجیل» شکل گرفت. شبکه سی بی ان با انتشارات تاین دیل قرارگذاشت که اگر انجیلی جدید وساده منتشر شود این شبکه عملیات بازاریابی گسترده ای رابرای تبلیغ و ترفیع فروش آن آغاز خواهد کرد و درعوض درازای هر کتاب فروخته شده مبلغی رادریافت کند. درهمین راستا تحقیقات بیشتری درمورد بازاریابی انجیل توسط رابرتسون شکل گرفت، نتیجه ی تحقیقات نشان می داد که به دلیل انتشار انجیل های متفاوت، این بازار به چند بازار فرعی تقسیم شده است. لذا بازار هدف دراین پروژه چنین تعریف شد:

 

1- کسانیکه انجیل نمی خوانند.

 

2- کسانیکه اززبان سنتی این کتاب خوششان نمی آید، که شامل 148میلیون نفرمی شدند.

 

 دو بازار فرعی دیگر هم جزء بازار قرار گرفت:

1- مسیحیانی که آنراهدیه میدهند.

2- تازه مسیحیانی که به دلیل زبان ساده انجیل آنرا می خرند.

فلسفه وجودی این پروژه چنین تعریف شد:

«افزایش اطلاعات درباره انجیل و مطلوبیت خواندن آن درآمریکا ». براساس همین فلسفه اهدافی چند درجهت افزایش رغبت به مطالعه انجیل جدید که منجر به ترفیع فروش می شد تعیین می گردید.

 

در حاشیه این تحقیقات برای دستیابی به بازار مصرف کنندگان که تا به حال از انجیل استفاده نکرده اند نیز تحقیقاتی بدین معنا شکل گرفت: «باید به انجیل درارتباط با زندگی تصویری جدید و نویی بدهیم».

 

همچنین برای توسعه ی فروش محصول؛ مصاحبه هایی در مورد طرح کتاب وسبکهایی که گروه سی بی ان ترجیح داده بودند صورت گرفت ونتیجه نشان داد که طرح مورد تأیید گروه سی بی ان نسبت به چند طرح دیگر ارجحیت دارد.

 

انجیل جدید طراحی و برای فروش به مدت شش ماه با تبلیغاتی بسیار گسترده وارد بازار گردید و ترفیع فروش هدف اصلی برنامه بازاریابی بود. نتیجه فعالیتها ی بازاریابی برای مدیران و بازاریابان بسیار پیروزمندانه بود زیرا درمدت این شش ماه میزان فروش دو برابر آن چیزی بود که بازاریابان
پروژه ی انجیل تخمین زده بودند.پس از این موفقیت شبکه ی سی بی ان تحقیقات پس از فروش نیز انجام داد تا مشخص شود «هنگام اجرای این پروژه شبکه سی بی ان تا چه حد به اهداف بازاریابی خود دست یافته است؟»

 

 تحلیلی از تحقیقات موفق بازاریابی درفرانسه:

 

×پروژه بازاریابی انجیل در واقع پروژه ای توسعه ای برای شبکه «سی بی ان» درجهت کسب  درآمد بیشتر محسوب می شد زیرا هیچ نوع رابطه ای بین این شبکه تلویزیونی وپروژه انجیل به لحاظ کاری  وجود نداشت.

×ازآنجا که شبکه ی «سی بی ان» قصد سرمایه گذاری دراین پروژه را داشته با وجود دریافت نامه هایی دراین خصوص بازهم درپی بررسی دقیق واقعیت جامعه برآمده است تا از اتلاف سرمایه گذاری کلان خود جلوگیری نماید.

×شبکه ی «سی بی ان » روند تحقیقات را با نظارت خود مدیریت کرده؛ یعنی مرحله به مرحله پس از دریافت نتایج حاصله از تحقیقات، سرمایه گذاری را ادامه داده و با این کار از صرف شدن هزینه های اضافی جلوگیری کرده است.

×با انجام اولین و دومین مرحله تحقیق این شبکه دریافت که می تواند با اطمینان دراین پروژه سرمایه گذاری کرده و سود کلانی را بهره مند شد چرا که با توجه به نتایج تحقیقات دریافت که مردم به لحاظ روحی علاقه به خواندن انجیل دارند ولی متن انجیل نارسا می باشد پس می توان با سرمایه گذاری روی انجیل جدید بازار پردرآمدی راتصاحب نمود.

×با انجام مرحله سوم تحقیقات بازاریابی، بازارهای هدف برای فروش انجیل شناسایی گردید لذا اینشبکه

به خوبی می دانست که «بازار هدف چیست وکجاست؟» درنتیجه با توجه به نیاز بازارهای هدف، تبلیغات

 

خود را به بهترین نحو ساماندهی نمود.

×این شرکت برای اطمینان بیشتر از ترفیع فروش انجیل جدید حتی درمورد طرح روی جلد کتاب از تحقیقات نظرسنجی استفاده نمود تا موفقیت خود را در ترفیع فروش به تأیید نهایی برساند.

 

×در نهایت مدیران شبکه با اطلاعات کافی و جامع از واقعیت بازار –که درنتیجه ی تحقیقات بدست آورده بودند – تبلیغاتی بسیار گسترده ای را آغاز نمود که موفقیت این پروژه را رقم زد.

 

اعضاء تخصصی تیم تحقیقات شرکت پژوهشی فرهنگی اندیشه سازان پویای سعادت:

 

شرکت پژوهشی فرهنگی اندیشه سازان پویای سعادت در جهت انجام تحقیقات و ارائه ی خدمات از نیرویی کارآمد و متخصص در امور پژوهشی خود بهره مند می باشد.

مشاوره در سطح دکترا در بخش تحقیقات ،پژوهش وآمار

مشاوره در سطح دکترا در بخش بازاریابی و مدیریت

کادری با سابقه متشکل از بیست پرسشگر و مصاحبه گر


نظر شما( )

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شرکت پژوهشی فرهنگی اندیشه سازان پویای سعادت
[عناوین آرشیوشده]

بالا

[ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

37084

بازدید امروز

1

بازدید دیروز

2

حضور و غیاب
یــــاهـو


 RSS 


درباره خودم

اندیشه سازان پویای سعادت
اندیشه سازان
شک نیست سازمانهایی که از حالت عمودی به افقی تغییر جهت می دهند و کارهای اساسی آنها به صورت تیمی و پروژه ای انجام می شود با نیازبه معیارهای دقیق جهت سنجش نتایج کارخود در جستجوی بازخوردی واقعی برای بهبود عملکرد آینده هستند. تحقق اهداف و پیشی گرفتن از هدفهای یک مؤسسه ، شرکت ، بیمارستان ، هتل یا... در زمینه ی فروش ، بهره وری ، کیفیت خدمات به مشتریان و مراجعه جزو کارهای ضروری تیمهای اثربخش امروزی است . شرکت ما با آگاهی از ضرورت انجام این پژوهشها وبلاگی را در راستای افزایش آگاهی متقاضیان عزیز در انجام تحقیقات درون و برون سازمانی در شرکتهای خصوصی و دولتی و کارخانه جات تنظیم نموده است .همچنین آماده جهت ارائه خدمات مشاوره ای به دانشجویان و اساتید گرامی دانشگاهها و کلیه واحدهای پژوهشی سازمانها می باشد.

لوگوی وبلاگ

اندیشه سازان پویای سعادت

پیوندهای روزانه


اوقات شرعی

فهرست موضوعی یادداشت ها

اساسنامه[6] . خدمات[5] . کاربرد گروه سنجی در مهدکدک ها[4] . تجارت[2] .

آرشیو

تابستان 1387
بهار 1387

اشتراک