سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اندیشه سازان پویای سعادت

کسی که اندیشه اش را به کار اندازد، به پاسخ خود می رسد . [امام علی علیه السلام]

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?اندیشه سازان

دوشنبه 87/4/31 ساعت 12:1 عصر

سنجش و نمایش نظام روابط و مراکز رهبری نا مرئی در صنعت دوایر نظام

1. مقدمه

2. هدف

3. تعریف گروه سنجی

4. کاربرد گروه سنجی

5. نمونه­ای از پژوهش­های گروه­سنجی در اسکادران نیروی هوایی 

6.نمونه­ای از پژوهش­های گروه­سنجی در مهدکودک ها

7. هدف و کاربرد

8. شرح خدمات شرکت

 از چیدمان منابع انسانی خود با استفاده از تکنیک گروه سنجی آگاه شوید و برای آن برنامه ریزی کنید.

 

 مقدمه

نیاز آدمی به زیست اجتماعی و همراهی در گروه برای حل مشکلات و راهیابی به مقصود، سابقه اش به خلقت و پیدایش انسان در این کره خاکی می رسد. بدین معنی که زیست اجتماعی، امنیت، رفاه بیشتر و آسودگی و آرامش را در بر دارد.

یکی از فعالیتهای اساسی در روابط انسانی، برانگیختن افراد برای انجام کار به صورت گروهی است و لازمه نیل به این هدف نیز شناخت فرهنگ کار در جامعه و همچنین شناخت گروهی است که به عنوان نیروی مولد و به صورت یک گروه منسجم و پویا در انجام وظایف محوله نقش ایفا می کنند.

پویایی گروه و میزان همبستگی بین افراد گروه بی تردید یکی از شرایط مهم و لازم برای پیشرفت و تعالی جامعه در محیط های کاری است و یکی از اساسی ترین پارامتر های نیل به رشد اقتصادی(کارایی) و اجرای عملیات مؤثر با حداقل هزینه و جلوگیری از زیانهای احتمالی می باشد، دانش پویای گروه بر مبنای شناخت گروه و راههای پویای آن استوار است.


 

هدف

ما در این پژوهش ضمن بررسی تعامل گروه در محیط صنعتی و فرهنگی و نحوه ارتباط مشخص به گرایش های درون گروهی از نظر نحوه ارتباط افراد با هم و برون گروهی از نظر معیارهای ارزشی پذیرفته شده در گروه نظر می افکنیم.

آنچه که از آن به عنوان دلیل اصلی این گونه پژوهش­ها یاد می شود، آن است که با بخش کوچکی از حیطه وسیع کاربرد مدیریت روابط انسانی در سازمانها و شرکت یا ... آشنا می شویم و علاوه بر اینها آشنایی با زمینه های کمی به ابعاد انسانی محیط کار و فرایند رفتار خود و دیگران توجه نماییم.

در مجموع باید گفت این پژوهش می تواند در شناخت نیروهای بالقوه افراد و پرورش و رشد استعدادهای خلاق و متخصص ما را یاری دهد تا با شناخت روحیه کارکنان در محیط شغلی و ارزشهای حاکم بر آنها با توجه به ضرورت برنامه ریزی های کارآمد در پیشبرد بهداشت روانی محیط کار و همزیستی مسالمت آمیز و خوشایند افراد و کارکنان گامی سازنده برداشته باشیم.

 

تعریف گروه سنجی:

هر جامعه ای ولو کوچک از افراد تشکیل شده است و این افراد در حال تعامل اجتماعی هستند. لذا پویایی گروهها و بازدهی کار آنها از عوامل مؤثر در بررسی گروهها می باشد. در گروهها نظر و رفتار افراد شبیه به هم نیست و لذا همگی رفتار مشترکی ندارند. پس می توان دریافت که کارهای گروهی همواره با موفقیت همراه نیست. اما راه حل اجتماعی آن در تکنیک گروه سنجی است. تکنیک گروه سنجی ، افرادی که خواهان هم هستند، افرادی که تمایل به همکاری با یکدیگر دارند را مشخص می سازد وشما می توانید با گروهبندی مناسب و دانستن اینکه هر فرد نسبت به دیگران چه نظری دارد، بازدهی کار گروهی را بالا ببرید.

گروه سنجی وسیله ای است که میزان پذیرش فرد را در گروه تعیین کرده و به کشف روابط بین افراد گروه و ساخت خود گروه می پردازد. در واقع آزمون گروه سنجی به عنوان وسیله سهل شده ای برای ارزیابی روابط اجتماعی- عاطفی میان اعضاء گروه؛ برای شناسایی افراد محبوب، افراد طرد شده از گروه، افراد منزوی و افراد منفور در گروههای بزرگ و فرعی و نیز دسته های کوچک اجتماعی می باشد. گروه­سنجی همچنین برای کشف مراکز نفوذ یا رهبری و برای نمایش نظام روابط یا انتقال این نفوذ از طریق بررسی روابط در گروه سنجی به کار می رود. 


 

کاربرد گروه سنجی:

آزمون گروه سنجی در صنعت، در دوایر نظامی، در اجتماعات کوچک، در کودکستانها و در گروههای تحصیلی در اردوگاههای تعطیلات تابستانی بکار می رود و برای گروههایی که دارای حد و مرز مشخص باشند و افراد دست کم یکدیگر را به نام بشناسند و در مورد گروههایی که از حداقل انسجام و ثبات برخوردار باشند یکی از رضایت بخش ترین انواع آزمونها به شمار می رود و برای گروههایی که افراد آنها بیش از یکی دوبار با یکدیگر برخورد نداشته اند مناسب نیست.

گروه سنجی چیزی را در گروه نمی سنجد بلکه روابط نامرئی بین افراد را کشف می کند. به عبارت دیگر نتایج گروه سنجی در مورد هر فرد مرتبه او را در نظر سایر افرادی که هدفشان یا بهبود بخشیدن به تجربه­ی خویش است را کشف و اندازه گیری می کند.


 

موارد استفاده از نتایج پژوهش گروه سنجی :

این پژوهش می تواند در پویایی گروه و میزان همبستگی گروهی در محیطهای مختلف از جمله محیطهای صنعتی، فرهنگی به شناخت فرهنگ حاکم بر افراد ، ارزشهای مورد قبول افراد در گروه، ایجاد محیط کاری سالم و صمیمی، علاقمندی به کار(رضایتمندی شغلی) نقش داشته و در کاهش تخلفات و جرایم، افزایش تولید و کاهش ضایعات مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین این پژوهش می تواند مورد استفاده برنامه ریزان اقتصادی در جهت گیری های اقتصادی و تعیین خط مشیها در برنامه ریزی های خرد و کلان، قرار و برای مدیران صنایع در نحوه ارائه بخشنامه ها، دستورالعملها، آیین نامه ها و کنترل واحد، صرف و تخصیص هزینه های مناسب با ارزشهای مورد قبول گروه، پرداخت مالیاتهای نشانه دار، مفید واقع شود.

مدیران و سرپرستان واحدها می توانند برای ایجاد تفاهم کاری در محیط شغلی، نحوه ارتباط آنها با پرسنل ذیربط، نحوه تقسیم کار، گزینش افراد برای شغلهای متناسب، استخدام، ایجاد امکانات رفاهی متناسب با ارزشهای مورد قبول گروه و یا اصلاح آنها از نتایج این تحقیق بهره گیرند.

نهادهای کارگری برای شناخت گروه، سازمان کاری، نحوه ارتباط و فعالیت متناسب آنها، بهداشت کار، طب صنعتی و بکارگیری روشهای مناسب در سلامت بهداشت روانی افراد مورد استفاده قرار گیرد.


نظر شما( )

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شرکت پژوهشی فرهنگی اندیشه سازان پویای سعادت
[عناوین آرشیوشده]

بالا

[ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

37075

بازدید امروز

4

بازدید دیروز

4

حضور و غیاب
یــــاهـو


 RSS 


درباره خودم

اندیشه سازان پویای سعادت
اندیشه سازان
شک نیست سازمانهایی که از حالت عمودی به افقی تغییر جهت می دهند و کارهای اساسی آنها به صورت تیمی و پروژه ای انجام می شود با نیازبه معیارهای دقیق جهت سنجش نتایج کارخود در جستجوی بازخوردی واقعی برای بهبود عملکرد آینده هستند. تحقق اهداف و پیشی گرفتن از هدفهای یک مؤسسه ، شرکت ، بیمارستان ، هتل یا... در زمینه ی فروش ، بهره وری ، کیفیت خدمات به مشتریان و مراجعه جزو کارهای ضروری تیمهای اثربخش امروزی است . شرکت ما با آگاهی از ضرورت انجام این پژوهشها وبلاگی را در راستای افزایش آگاهی متقاضیان عزیز در انجام تحقیقات درون و برون سازمانی در شرکتهای خصوصی و دولتی و کارخانه جات تنظیم نموده است .همچنین آماده جهت ارائه خدمات مشاوره ای به دانشجویان و اساتید گرامی دانشگاهها و کلیه واحدهای پژوهشی سازمانها می باشد.

لوگوی وبلاگ

اندیشه سازان پویای سعادت

پیوندهای روزانه


اوقات شرعی

فهرست موضوعی یادداشت ها

اساسنامه[6] . خدمات[5] . کاربرد گروه سنجی در مهدکدک ها[4] . تجارت[2] .

آرشیو

تابستان 1387
بهار 1387

اشتراک