سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اندیشه سازان پویای سعادت

هرگاه خداوند بنده ای را دوست بدارد، بلا را به او می پیوندد ؛ زیرا خداوند ـ عزّوجلّ ـ، می خواهد او راخالص سازد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?اندیشه سازان

یکشنبه 87/1/11 ساعت 12:45 عصر

نمونه ای از نتایج کار گروه سنجی در مهدکودکها

 

        گروه سنجی در بحث مهد کودکها نیز انجام شد و نتایج بسیار جالبی را به بار اورد بگونه ای که مسئول واحد مهد کودک ها را در اداره کل بهزیستی خراسان رضوی سرکار خانم بختیاری آن را مورد توجه قرار داد ودرخواست انجام آن را به صورت گسترده در مشهد نمود.طی انجام این طرح :

الف.کارکردهای منفی مربیان مهد کودکها ونقاط ضعف مدیریت آنها را نمایان می سازد.          

ب.به والدین کمک می کند تا از وضعیت روابط اجتماعی کودک ونقاط قوت و ضعف اوآگاه گردد.          

ج.به هدایت برنامه ریزی پرورشی مدیریت مهدکودکها و والدین یاری می رساند.          

       چنانچه ملاحظه می­شود کلاس پیش­دبستانی 2 با هدایت و آموزش مربی کلاس (مانیا جون) به دو گروه A و B تفکیک شده است، این تفکیک پس از چیدن بچه­های کلاس بر اساس انتخابهای متقابل و طردهای متقابل آنان شکل گرفته است. در واقع دو گروه A و B به لحاظ جنسیت به دو گروه کاملاً جدا می­باشند،مشاهده می­گردد که گروه A شامل دختران کلاس دارای زیرمجموعه به نامهای الف، ج و ر می­باشد، این در زیرمجموعه هیچگونه ارتباطی با یکدیگر مطابق نمودار کلاس برقرار نساخته­اند اما گروه B یا گروه متشکل از پسران کلاس نیز به دو زیرمجموعه (ب و د) تقسیم شده است. لازم به ذکر است که به سبب انتخابها و نیز طردهای بسیاری که کلاس بصورت متقابل رخ داده بود، و نیز به منظور فهم بهتر و جلوگیری از درهم ریختگی ارتباطات و شلوغ شدن نمودار، در این کلاس ما نمودار کامل کلاس را در دو نمودار رسم نمودیم بدین معنا که در یک نمودار گروه­های همبسته کلاس نمایش داده شده­ است و در نمودار بعدی گروههای تضاد و روابط ناشی از طردهای متقابل، ترسیم شده است لذا توضیحات را نیز مطابق دو جدول جداگانه در اختیار شما می­گذاریم.

اکنون خصایص ذیل را مطابق نمودار کلاس برای دو گروه A و B بر می­شماریم:

اما گروه A:

1-       این گروه از سه زیرمجموعه منفک از هم تشکیل شده است، بدین صورت که «مجموعه الف» به معنای گروه دختران محبوب کلاس می­باشد. «مجموعه ب» گروه دختران نیمه محبوب و معمولی می­باشد و «مجموعه ر» یک گروه دونفره متشکل از دختران مطرود و منزوی در کلاس می­باشد.

2-       «مجموعه الف» با داشتن سه عضو از همبستگی بالایی برخوردارند ضمن اینکه این مجموعه ارتباطات ضعیفی را با «مجموعه ب» یعنی پسران محبوب کلاس برقرار ساخته است. این مجموعه علیرغم ارتباطاتی با گروه «ب» ارتباطی با دوگروه دختر دیگر کلاس (مجموعه ج و ر) برقرار نساخته است.

3-       «مجموعه ج» در گروه A نیز یک مجموعه بهم پیوسته با شش نفر عضو می­باشد. این مجموعه چنانچه ذکر شد شامل دختران نیمه­محبوب و معمولی به لحاظ ارتباطات اجتماعی می­باشد. این گروه نیز با مجموعه (الف و ر) ارتباط برقرار نساخته است. نکته جالب توجه، وجود عدم سازگاری بین دو مجموعه (الف و ج) و نیز مجموعه (الف) با مجموعه (د) از گروه پسران می­باشد.

4-       در مجموعه (ر) در گروه A شامل دو نفر از مطرودین و منزویهای کلاس می­باشند. این مجموعه دونفره با هیچ یک از مجموعه­های محبوب گروههای A و B و نیز مجموعه (ج) ارتباط یا عدم سازگاری نداشته است. نکته جالب در خصوص این گروه تضاد بسیار زیاد آن با مجموعه (د) یعنی گروه پسران مطرود کلاس می­باشد.

5-       لازم به ذکر است که وجود طرد و تضاد در گروه A نسبت به گروه B بسیار پایین می­باشد.

گروه B:

1-       این گروه هرچند از دو مجموعه (ب و د) تشکیل شده است اما در عین حال با یکدیگر دارای ارتباطات ضعیفی نیز می­باشند. مجموعه (ب) شامل محبوبین گروه B و مجموعه (د) شامل مطرودین گروه B می­باشند. به عبارت دیگر گروه B یعنی پسران به دو مجموعه محبوبین و مطرودین تقسیم شده است.

2-       مجموعه (ب) از گروه A با حضور شش عضو از کودکان کلاس تشکیل شده است که همگی انسجام و همبستگی خوبی را در مجموعه (ب) با یکدیگر دارند.

3-       مجموعه (د) یا مطرودین کلاس نیز تشکیل یک مجموعه سه نفره را داده­اند که در این مجموعه دارای ارتباطات محکمی با یکدیگر هستند.

4-       دو مجموعه حاضر در گروه B نسبت به یکدیگر دچار طردهای فراوانی می­باشند. چنانچه ملاحظه می­شود بیشترین طرد کلاس مربوط به ناسازگاری همین دو مجموعه در گروه B می­باشند، بصورتی که هر پسری تقریباً دو طرد نسبت به مجموعه (د) دارد. نتیجتاً باید اذعان داشت که این گروه نسبت به گروه A از میزان تضاد و طرد بالایی برخوردار می­باشد.

 

 


نظر شما( )

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شرکت پژوهشی فرهنگی اندیشه سازان پویای سعادت
[عناوین آرشیوشده]

بالا

[ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

37071

بازدید امروز

0

بازدید دیروز

4

حضور و غیاب
یــــاهـو


 RSS 


درباره خودم

اندیشه سازان پویای سعادت
اندیشه سازان
شک نیست سازمانهایی که از حالت عمودی به افقی تغییر جهت می دهند و کارهای اساسی آنها به صورت تیمی و پروژه ای انجام می شود با نیازبه معیارهای دقیق جهت سنجش نتایج کارخود در جستجوی بازخوردی واقعی برای بهبود عملکرد آینده هستند. تحقق اهداف و پیشی گرفتن از هدفهای یک مؤسسه ، شرکت ، بیمارستان ، هتل یا... در زمینه ی فروش ، بهره وری ، کیفیت خدمات به مشتریان و مراجعه جزو کارهای ضروری تیمهای اثربخش امروزی است . شرکت ما با آگاهی از ضرورت انجام این پژوهشها وبلاگی را در راستای افزایش آگاهی متقاضیان عزیز در انجام تحقیقات درون و برون سازمانی در شرکتهای خصوصی و دولتی و کارخانه جات تنظیم نموده است .همچنین آماده جهت ارائه خدمات مشاوره ای به دانشجویان و اساتید گرامی دانشگاهها و کلیه واحدهای پژوهشی سازمانها می باشد.

لوگوی وبلاگ

اندیشه سازان پویای سعادت

پیوندهای روزانه


اوقات شرعی

فهرست موضوعی یادداشت ها

اساسنامه[6] . خدمات[5] . کاربرد گروه سنجی در مهدکدک ها[4] . تجارت[2] .

آرشیو

تابستان 1387
بهار 1387

اشتراک